Kwas foliowy w ciąży – 5 najważniejszych informacji

Cze 2, 2020 | Ciąża

Kwas foliowy w ciąży – 5 najważniejszych informacji

Starając się o dziecko lub będąc w ciąży, na pewno dużo słyszysz o kwasie foliowym. Na pewno wiesz, że należy go suplementować. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zachęcam Cię do przeczytania tekstu. Znajdziesz tutaj informacje, takie jak: czym dokładnie jest kwas foliowy, pod jakimi nazwami mogłaś o nim słyszeć. 

Dowiesz się również, w jakich produktach spożywczych możesz go znaleźć, przed czym odpowiednia dawka uchroni Twoje dziecko i Ciebie. Podpowiem, kiedy jest najlepszy czas na przyjmowanie kwasu foliowego i polecę Ci badanie, które warto wykonać. Dowiesz się, czym skutkują niedobory tej witaminy i czy kwas foliowy może być szkodliwy. 

Zapraszam Cię serdecznie do czytania. Miłej lektury! 

1. Co to jest kwas foliowy i gdzie można go znaleźć? 

Zacznijmy od podstawowych informacji. Kwas foliowy, inaczej nazywany witaminą B9, B11, jest to rozpuszczalna w wodzie witamina, która nie kumuluje się sama w organizmie człowieka – nie potrafimy wytworzyć jej sami. Dlatego właśnie należy ją suplementować. Warto wspomnieć, że stosowanie kwasu foliowego ułatwia zajść w ciążę! 

Gdzie znajdziemy kwas foliowy? Nie trzeba daleko szukać! Dobrym źródłem kwasu foliowego są:

  • warzywa strączkowe, takie jak szparagi, fasola (różne odmiany!), bób, groch, groszek zielony, ciecierzyca i soczewica
  • zielone warzywa liściaste, przede wszystkim szpinak, kapusta, kapusta włoska, jarmuż, brokuły, sałata rzymska, liście rzepy, 
  • takie warzywa, jak burak, awokado, pietruszka (i natka, i korzeń), kalafior, szczypiorek
  • owoce cytrusowe, na przykład grejpfrut
  • quinoa, ziarna słonecznika, zboża – płatki owsiane, otręby pszenne, migdały, nasiona sezamu, pestki dyni i orzechy (włoskie, laskowe, ziemne)
  • żółtka jaj

Oprócz spożywania produktów bogatych w kwas foliowy przypominamy, że należy go również suplementować! Pomoże nam to szybciej dostarczyć organizmowi niezbędnych dawek. Produkty zawierające kwas foliowy są pyszne, ale mało prawdopodobne, że dziennie uda nam się zjeść pół kilograma kapusty czy cały kilogram szpinaku! 🙂 

2. Co to jest cewa nerwowa? Co to jest WCN? 

Właśnie – o co to całe zamieszanie? Inne zalety suplementowania kwasu foliowego w ciąży poznacie w dalszej części tekstu, ale zacznijmy od najważniejszego. 

Cewa nerwowa to specyficzna, złożona struktura, która odpowiada za mózg i rdzeń kręgowy. Inaczej mówiąc, jest początkiem tej części i narządu ośrodkowego układu nerwowego dziecka. Powstaje już między drugim a czwartym tygodniem ciąży! Warto zaznaczyć, że wiele kobiet na tym etapie nawet nie wie, że jest w ciąży. 

Jeśli w jakiś sposób zostanie uszkodzona, skutkować to będzie poważnymi wadami naszego dziecka. 

Wady cewy nerwowej (inaczej WCN) dzielone są na dwie grupy: bezmózgowie i przepukliny oponowo-rdzeniowe i oponowe. Co to oznacza? Nasze dziecko może urodzić się z rozszczepem kręgosłupa, bezmózgowiem lub przepukliną mózgową. Brak odpowiedniej dawki kwasu foliowego może prowadzić też do poronienia, niskiej masy ciała u noworodków, odklejania łożyska, a także chorób serca dziecka czy anemii. 

3. Kiedy zacząć brać kwas foliowy? W jakiej dawce? 

Jeśli planujesz ciążę, idealnym scenariuszem byłoby zacząć suplementację już 6 tygodni przed. Jeśli stosowałaś antykoncepcję hormonalną, jest to aż 12 tygodni! Zalecana, dzienna dawka dla kobiety w ciąży to 0,4 mg. Jeśli mama urodziła dziecko z wadą cewy nerwowej wcześniej, dawka zwiększa się dwukrotnie. Ta sama sytuacja dotyczy Cię, jeśli w rodzinie występowały wady genetyczne (u Ciebie lub u partnera). 

Jeśli dopiero dowiedziałaś się o ciąży – zacznij przyjmować kwas foliowy od razu. Zadbaj o to, by pojawił się w produktach, które jesz a także suplementuj. Najlepiej zapytaj też o to swojego lekarza! On na pewno dobrze Ci doradzi. Raczej nie przyjmuj dawki mniejszej niż 0,4 mg. Jednak dla pewności skonsultuj się ze specjalistą! 

Kwas foliowy powinnyśmy przyjmować do końca 12 tygodnia ciąży. Jest to absolutne minimum. Możemy mieć wtedy pewność, że w naszym organizmie znajduje się wystarczająca ilość witaminy.

Uwaga, uwaga! Istnieją przypadki, że kwas foliowy się nie wchłania. Najczęstsza przyczyna to mutacja genu MTHFR. Warto zrobić sobie badanie pod tym kątem (jest łatwo dostępne!) – będziesz wtedy wiedzieć, że musisz przyjmować witaminę w przetworzonej formie. Dodatkowo – lepiej zadbasz o swoje zdrowie pod wieloma innymi względami.

Jak rozpoznać, że kwas foliowy się nie wchłania? Najprościej robiąc badania na jego niedobory. Jeśli mimo suplementacji nadal na nie cierpisz, odpowiedź jest prosta. Dlatego właśnie warto wykonać sobie badanie, które zostało wspomniane powyżej. Oczywiście, w takiej sytuacji również skontaktuj się ze swoim lekarzem

Kiedy za to kwas foliowy wchłania się najlepiej? Zadbajmy o towarzystwo witaminy B6 i B12. Witaminę B6 znajdziemy w kaszy gryczanej (tam będzie jej najwięcej), a także mięsie, brokułach, ziemniakach, pełnoziarnistych produktach zbożowych. B12 za to znajduje się w mięsie, niektórych gatunkach ryb, mleku i przetworach mlecznych oraz jajach. 

4. Zalety stosowania kwasu foliowego w ciąży. 

Kwas foliowy w ciąży to konieczność. Największą jego zaletą jest wspomniana już profilaktyka przed występowaniem wad cewy nerwowej, wad serca czy anemii. Kwas foliowy chroni również przed nowotworami (raka płuc, jelita grubego i szyjki macicy). Pomoże również w pracy jelit, żołądka, wątroby. Zmniejsza ryzyko wystąpienia tez innych wad genetycznych – jak rozszczep wargi i podniebienia czy wad kończyn.

Suplementacja kwasu foliowego nie jest czymś, co jest ponad nasze możliwości. Co więcej, jest banalnie proste! Jest to bardzo prosty krok, by zadbać o rozwijające się w nas maleństwo, a także o siebie. Zapotrzebowanie na kwas foliowy w ciąży zwiększa się aż czterokrotnie. Mamy stosują go również podczas karmienia piersią! 

Niedobór kwasu foliowego skutkuje złym samopoczuciem, osłabieniem. Kwas foliowy pomaga nam oczyścić organizm z toksyn – brak tej pomocy nie wpływa dobrze na nasze zdrowie. Kwas foliowy uczestniczy również w tworzeniu czerwonych krwinek, ułatwia wchłanianie żelaza. Dlatego właśnie jego niedobory mogą skutkować anemią. 

5. Czy kwas foliowy może być szkodliwy? 

Nie mamy na to wystarczającej ilości badań. To, co jest pewne, to że nie powinno się przekraczać zalecanej dawki. Jak powszechnie wiadomo – co za dużo, to niezdrowo! Tyczy się to również kwasu foliowego. 

Jeśli spożywasz więcej niż 0,4 mg na dobę, powinnaś być pod stałą kontrolą lekarza. Pamiętaj również, by koniecznie przed rozpoczęciem suplementacji zapytać swojego lekarza. Sprawdzić, czy nie ma przeciwwskazań. 

Jakie są przeciwwskazania do suplementowania kwasu foliowego? Pierwsza rzecz, którą wyczytamy na ulotce (w zasadzie każdej ulotce!), to nadwrażliwość na którykolwiek ze składników. Jest to jedyna informacja, której możemy być pewne. Są przypuszczenia, że kwas foliowy może maskować niedobory witaminy B12, zaburzać funkcjonowanie układu immunologicznego czy nasilać zmiany nowotworowe. Te tezy jednak nie są potwierdzone. Dlatego najlepiej będzie, jeśli na temat kwasu foliowego porozmawiasz ze swoim lekarzem. Możesz powiedzieć mu o swoich obawach. Ustali najlepszą dla Ciebie dawkę, której nie będziesz przekraczać. Wtedy nie będziesz musiała martwić się o żadne skutki uboczne. 🙂 

Podsumowanie

Co więcej, mogę powiedzieć – marsz do lekarza, następnie do apteki. 🙂 Zadbaj o siebie i swoje maleństwo – możesz to zrobić na długo przed ciążą! Mam nadzieję, że dowiedziałaś się wielu ciekawych rzeczy. Pamiętaj – nie lekceważ tego, jak istotny jest kwas foliowy w naszej diecie. I to nie tylko podczas ciąży! 

Pamiętaj o regularnej suplementacji, ale także o włączeniu produktów bogatych w kwas foliowy do swojej diety. Jeszcze raz zachęcam Cię do wykonania badania wspomnianego powyżej! Przygotowując się do roli mamy warto (a nawet trzeba) przebadać się pod każdym kątem. Nie jesteś już odpowiedzialna tylko za siebie, ale również za małego człowieka! 🙂

Jeśli masz jakieś pytania, obiekcje – śmiało do nas napisz! Z wielką przyjemnością Ci pomożemy. 

Zachęcam Cię również do zapoznania się z innymi tekstami na blogu – na pewno wyniesiesz z nich sporo merytorycznej wiedzy. 

https://czterytrymestry.pl/kurs-medytacje-w-ciazy/

0 komentarzy

Funkcja trackback/Funkcja pingback

  1. 11 porad jak przygotować się do ciąży! | Portal Ciąży - […] Kwas foliowy w ciąży – 5 najważniejszych informacji […]

Wyślij komentarz