Odcinek lędźwiowo krzyżowy, a rwa kulszowa

kw. 6, 2020 | Ciąża

Odcinek lędźwiowo krzyżowy, a rwa kulszowa

Jeśli wybrałaś ten temat do przeanalizowania, to na pewno przynajmniej kilka razy odczułaś już czym jest ból dotyczący dolnych odcinków kręgosłupa będąc w ciąży lub masz z tą strefą problemy, a przygotowujesz się do bycia mamą.

Dolegliwości związane z tą częścią ciała możemy podzielić na wszystkie bólowe, które dokuczają z rożnych przyczyn oraz te które są rzeczywistą rwą kulszową. Czyli jak to jest?

Mianowicie nie każda dolegliwość związana z odcinkiem lędźwiowo-krzyżowym i okolicą pośladka jest rwą kulszową. To ważne, ponieważ dobre zróżnicowanie poprowadzi nas do rozwiązania problemu. 

Badanie diagnostyczne

Nie będę ukrywać, że w tej kwestii warto wybrać się do fizjoterapeuty lub osteopaty, aby właściwie określił Twój problem, bo do przeanalizowania jest naprawdę sporo aspektów.

O co może zapytać fizjoterapeuta? (zastanów się nad odpowiedziami):

  • Wcześniejsze dolegliwości bólowe ze strony kręgosłupa;
  • Rodzaj wykonywanej pracy;
  • Tryb życia;
  • Poziom aktywności fizycznej (zarówno przed ciążą jak i w czasie jej trwania);
  • Określenie sytuacji w jakich pojawia się ból;
  • Gdzie jest zlokalizowany;
  • Jaki jest charakter bólu;

Następnie spodziewaj się analizy postawy całego ciała w różnych pozycjach, analizy chodu, badania palpacyjnego w celu rozpoznania wielkości i rozkładu napięcia mięśniowego, bolesność bądź tkliwość sąsiadujących więzadeł, wszelkiego rodzaju zmiany na skórze i w warstwie podskórnej.

Tak może wyglądać przykładowa wizyta u fizjoterapeuty. Możesz wybrać się na nią zarówno w czasie kiedy planujesz zajść w ciążę (co gorąco polecam) jak i w momencie kiedy już w niej jesteś i potrzebujesz wsparcia lub pokierowania w stronę właściwych praktyk , by zadbać o swoje ciało i komfort.

Jeśli przygotowujesz się do zajścia w ciążę, bycia mamą

Warto nawet samodzielnie przeanalizować swoje ciało pod kątem występujących już dolegliwości ze strony układu ruchu.

 Zadbaj o:

  • poprawę ogólnej kondycji Twojego ciała;
  • wzmocnienie brzucha (umiarkowane!);
  • wzmocnienie mięśni dna miednicy;
  • wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała, tak aby stała się ona dla Ciebie naturalna;
  • umiejętną relaksację i nawyk rozluźnia niania ciała w całości bądź poszczególnych jego części;

Wszystkie powyższe czynniki mają bardzo silny oddźwięk w przypadku bolesności związanej z odcinkiem lędźwiowym i okolicą pośladków. 

Co dzieje się z tą okolicą w czasie ciąży?

Dochodzi do transformacji postawy ciała, co jest reakcją kompensacyjną na wszelkie zachodzące w organizmie zmiany.  A jaśniej:

  • pogłębia się lordoza w odcinku lędźwiowym kręgosłupa;
  • zwiększa się przodopochylenie miednicy;
  • środek ciężkości przesuwa się 2cm w przód – przekracza granice fizjologiczne;
  • rozciągają się mięśnie brzucha;
  • rozluźniają się połączenia stawowe (zwłaszcza w obrębie miednicy);
  • skracają się mięśnie okołokregosłupowe odcinka lędźwiowego;
  • przykurczają się mięśnie biodrowo-lędźwiowe;
  • barki wysuwają się w przód;
  • zaburzeniu ulega ułożenie głowy i szyi;
  • zwiększa się masa ciała;
  • pojawiają się zaparcia;
  • zwiększa się macica;
  • zwiększa się napięcie emocjonalne;

Wcześniej wyraźnie zaznaczałam, że ból odcinka lędźwiowego, z ewentualnymi objawami rwy kulszowej, nie musi być typową rwą. Powyższe podpunkty właśnie to potwierdzają. 

Aspekty, które wpływają na Twój układ ciała, na układ mięśniowo-stawowy i wszelkie jego możliwości:

Zwiększona lordoza lędźwiowa zwiększa napięcie mięśni okołokręgosłupowych, prowadząc do przodopochylenia miednicy i jednocześnie przykurczu mięśni biodrowo lędźwiowych. Twoja postawa pociągana jest w dół przez rosnący brzuszek.

Rosnące piersi pociągają barki w przód, zmniejsza się pojemność oddechowa, szybciej się meczysz. Prowadzi to również do pochylenia sylwetki w przód, co następnie pogłębia lordozę szyjną i dodaje kolejny aspekt bólowy na odcinki kręgosłupa.

Masa ciała zwiększając się obciąża stawy, również te dotyczące miednicy, które dodatkowo rozluźniane są przez hormony ciążowe, sprawiając nie tylko ból, ale również dysfunkcję tej okolicy.

Wspomniałam również o zaparciach, które często pojawiają się w ciąży, w wyniku spowolnionej perystaltyki jelit. Te dolegliwości sprzyjają zwiększonej ilości gazów i utrudnionej defekacji, co sprawia ból, ale i odnosi się w prosty sposób do odcinka lędźwiowego zwiększając napięcie  i ciśnienie w jamie brzusznej.

Ostatecznie rosnąca macica często uciska nerw kulszowy co może dawać w pewnym stopniu objawy rwy kulszowej, np. w obrębie odcinka lędźwiowego i pośladka.

Podobne objawy będzie dawał nadmiernie napięty miesień gruszkowaty znajdujący się w głębokiej warstwie mięśni pośladka, przemieszczony krążek międzykręgowy, czy też uraz, wszystkie te mogą być efektem funkcjonowania Twojego ciała jeszcze przed ciążą.

Sporo informacji, wiem, ale chcemy wyczerpać temat, abyś miała dobre źródło, które wyjaśni Ci czym są dolegliwości, które odczuwasz, a jednocześnie da Ci do zrozumienia, że nie musisz mieć do czynienia z dolegliwością długotrwałą lub przewlekłą.

Co robić, by sobie pomóc?

Po pierwsze naucz się swojego ciała. Naucz się je właściwie układać, ustawiać i prowadzić.

Oto kilka wskazówek:

  • ustawiaj miednicę neutralnie – nie pochylaj ani w przód, ani w tył, poczuj równomierne napięcie i rozluźnienie przedniej ściany brzuszka i mięśni na kręgosłupie lędźwiowym ( jeśli masz problem bujaj miednicą w przód i w tył, raz wypinając, raz chowając pośladki i wyczuj środek);
  • rozluźniaj i opuszczaj barki;
  • rośnij czubkiem głowy w gorę, chowaj delikatnie brodę i minimalnie kieruj ją do mostka, wtedy wydłużysz odcinek szyjny kręgosłupa;
  • ciężar ciała kiedy stoisz rozkładaj na obie stopy;
  • śpij i odpoczywaj układając się na lewym boku, ale na krótkie odcinki czasu zmieniaj pozycję dla odciążenia lewej strony, nie zapominaj, że wałki i poduszki maja za zadanie pomóc w znalezieniu dobrego ułożenia, zarówno dla Ciebie jaki i dla brzuszka;
  • jeśli jesteś zwolenniczką tzw. pasów ciążowych, to uświadamiam jako fizjoterapeuta, że prowadzą one do upośledzenia pracy mięśni brzucha poprzez ucisk i ograniczone ich odżywienie;
  • alternatywą dla powyższego jest umiarkowany ruch globalny (ćwiczenia zapewniające właściwy zakres ruchomości stawów, zmniejszenie ich obciążenia oraz poprawę pracy jelit) i dbanie o postawę oraz zrównoważona dieta np. bogata w błonnik, co zapobiega wcześniej wspomnianym zaparciom;

A jeśli to rwa kulszowa w pełni objawowa?

Rwa kulszowa w tym wypadku będzie efektem ucisku na nerw kulszowy. Uciskać może element kostny, więzadło, miesień np. gruszkowaty, krążek międzykregowy, przyczyna może być też sama budowa lub przebieg nerwu.  Jak widać wiele, ale w tej chwili mówię Ci o stwierdzonej rwie kulszowej, czyli lekarz przeprowadziła testy, zrobił badania i wystawił Ci taka diagnozę. Najprawdopodobniej jeszcze przed zajściem w ciążę, a teraz kiedy Twoje maleństwo rośnie, Twoje dolegliwości się zwiększają.  Przypominam również, że przyczyną bólu może właśnie być rosnąca macica, która uciska jeden z korzeni nerwowych.

Jak sobie pomóc?

  • umiarkowana aktywność fizyczna sprzyja przemieszczaniu się maleństwa, co może odciążyć nerw kulszowy, pracuj biodrami, w staniu lub w klęku podpartym wykonuj krążenia bioder, pozycja krowy i kota, również pobudza maleństwo,  dodatkowo sprawiasz, ze Twoje dziecko się rozwija stosując stymulacje prenatalną. Zachęcam w związku z tym do krążeń biodrami, ósemek, bujania się z nogi na nogę.
  • Masaż odcinka lędźwiowo-krzyżowego za pomocą małych piłek z wypustkami – zadbaj by nie były twarde i poinstruuj partnera, aby wykonywał masaż bardzo delikatnie, ewentualnie Ty zadecydujesz, czy są miejsca potrzebujące zwiększonego ucisku.
  • Możesz wykonywać wachlowanie miednicy opierając się o ścianę, krążenia bioder z odciążeniem na dużej piłce;
  • Wykonuj dużo ćwiczeń relaksacyjnych i oddechowych, kieruj wdech w różne okolice miednicy, wszystkie punkty bolesne i wydech właśnie z tych punktów, aby również podświadomie pozbywać się napięcia;
  • Oddychaj wszystkimi stronami ciała : przód, tył prawy bok, lewy bok np. wdech przodem ciała, wydech przodem ciała itd.
  • Ćwicz wzmacnianie i rozluźnianie mięśni dna miednicy 9 zarówno okolicy pochwy jak i odbytu), zmiany napięcia wewnątrz miednicy wpływają na odciążenie kości krzyżowej i ewentualnie nerwu kulszowego;

Pamiętaj, że jeśli jesteś w ostrej fazie rwy kulszowej jedynym poza relaksem i oddechem co możesz zrobić to znalezienie dla siebie i brzuszka dogodnej i minimalizującej ból pozycji. Kiedy ból minie możesz zaangażować się w stopniowo zwiększającą się aktywność.

Wszystkie powyższe zalecenia są adekwatne pod warunkiem, że  Twoja ciąża nie jest zagrożona i że nie masz przeciwwskazań ze strony lekarza, co do wykonywania ćwiczeń fizycznych w stopniu umiarkowanym lub lekkim.

https://czterytrymestry.pl/kurs-joga-w-ciazy/

0 komentarzy

Wyślij komentarz