11 porad jak przygotować się do ciąży!

cze 22, 2020 | Ciąża

11 porad jak przygotować się do ciąży!

Jak wiadomo, okres ciąży to wyjątkowy czas zarówno dla przyszłych matek jak i ojców. Robimy liczne badania, odżywiamy się zdrowo, ćwiczymy. Robimy wszystko, aby nasze maleństwo miało zapewnione wszystko, co najlepsze. Jeśli jednak planujemy dziecko, możemy zadbać też o okres przed ciążą. Gdy odpowiednio wcześnie zaczniemy o siebie dbać, zdrowo się odżywiać, ćwiczyć – przygotujemy nasze ciało na ten wysiłek, z którym już niedługo będzie musiało się zmierzyć. 

W tym tekście zdradzimy Ci aż 11 porad, jak o siebie zadbać jeszcze przed ciążą. Zapraszamy do lektury! 

1. Zadbaj o kondycję fizyczną. 

Żeby odpowiednio przygotować się do ciąży, musisz być przede wszystkim zdrowa. Dbanie o kondycję fizyczną jest jednym z kroków, który możesz wykonać, myśląc o dobrym samopoczuciu. W zdrowym ciele zdrowy duch! I dziecko. 🙂 

Wzmocnij mięśnie pleców, brzucha, ud. Twoje ciało będzie niedługo bardzo obciążone, będzie się zmieniać. Jeśli zadbasz o nie teraz – w przyszłości na pewno Ci za to podziękuje! Wykonuj te ćwiczenia, które sprawiają Ci najwięcej radości. Joga? Fitness? Pilates? Może bieganie? Na pewno znajdziesz coś, co będzie Cię uszczęśliwiać. Nie zapominajmy również o spacerach – nie forsują, są przyjemne i pozwalają zwiedzić piękną okolicę. Zawsze powinniśmy znaleźć czas na dobry spacer! 

2. Ureguluj swoją wagę.

Nie chodzi o przechodzenie na drakońskie diety, jeśli masz nadwagę. Chodzi o to, żeby zadbać o swoją gospodarkę hormonalną. Zbyt duża lub zbyt niska waga może ją mocno zaburzać! Twoje BMI powinno mieścić się w przedziale 18,5-24,9. Chociaż i z tym należy uważać! BMI to stosunek masy ciała do wzrostu. Często jednak może być tak, że ktoś ma „nadwagę” – nie wynika ona jednak z tłuszczu, a z mięśni! Do wszystkiego więc podchodźmy z głową. 

Prawidłowa waga jest podstawą – nie możemy tego zaniedbywać. Pomoże w tym dobra dieta i sport. Nasze ciało będzie poddane wielu przemianom – zróbmy wszystko, aby było jak najzdrowsze!

3. Odżywiaj się zdrowo.

Po raz kolejny – dbamy o zdrowie! Pamiętajmy, że to, w jaki sposób się odżywiamy wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Rzecz jasna – nie poczujesz się dobrze, jeśli nie dostarczasz swojemu organizmowi witamin, minerałów. Musimy o siebie dbać, zwłaszcza gdy podejmujemy decyzję, że chcemy wydać na świat człowieka. Już teraz nie jesteśmy odpowiedzialne tylko za siebie, ale również za nasze dzieci! 

Co więcej – jeśli odpowiednio szybko wypracujemy sobie odpowiednie nawyki żywieniowe, takie właśnie przekażemy swoim dzieciom. Niestety, mimo tego, że jako społeczeństwo jesteśmy bardziej świadomi tego, jak co na nas wpływa, to w dalszym ciągu wiele dzieci nie wynosi z domu odpowiednich wartości. Rodzice często nie mają czasu, aby zadbać o zdrowe, pełnowartościowe posiłki. To bardzo źle. Właśnie odpowiednia dieta powinna być priorytetem w każdym domu

Całą niezdrową żywność, słodycze, gotowe dania powinnaś wyrzucić i zastąpić ją zdrowymi przekąskami. A takich jest mnóstwo! Owoce świeże, suszone, warzywa, orzechy… I pyszne, i dobre dla naszego organizmu. 

Zadbaj o zdrowie swoje, swojej rodziny i przyszłość swojego dziecka. Pamiętaj właśnie, że nawyki takie jak te wynosimy właśnie z domu! Dlatego przygotować się do ciąży możesz już teraz, zmieniając swoje nawyki!

Zobacz też co możesz, a czego nie powinnaś jeść w ciąży.

4. Odstaw używki.

I to kategorycznie, najlepiej od razu i na zawsze. Papierosy, alkohol czy inne substancje znacząco wpływają na rozwój naszych dzieci. Na nasze zdrowie, samopoczucie, sylwetkę – na wszystko! 

Nie chodzi o to, żeby już nigdy nie napić się kieliszka wina. Gdy jednak podejmujesz decyzję, że chciałabyś świadomie zajść w ciążę – świadomie też zrezygnuj z różnego rodzaju używek. Nie są dobre ani dla Ciebie, ani tym bardziej dla dziecka! 

5. Zacznij ćwiczenia rozluźniające.

Jeśli uprawiasz sport – zwłaszcza, jeśli jest tego sporo, nie zapominaj o ćwiczeniach rozluźniających. Spróbuj jogi – pomoże Ci się zrelaksować, oczyści głowę, a przy tym zbawiennie wpłynie na spięte mięśnie. Ciało musi być mocne, ale nie może być za bardzo pościskane. Może to doprowadzić do problemów z porodem naturalnym!

Nie zaniedbujmy więc rozciągania, rozluźniania. Relaks jest również bardzo wskazany! Joga, medytacja może się znacząco do tego przyczynić. Pobądź sama ze sobą. Poćwicz. Znajdź swoją ulubioną praktykę i działaj! Twoje ciało Ci za to podziękuje. 🙂 

6. Zrezygnuj z antykoncepcji hormonalnej.

Mówi się, że najlepiej jest zrezygnować już trzy miesiące przed tym, zanim zaczniemy starać się o dziecko. Organizm musi mieć czas na uregulowanie gospodarki hormonalnej. Jak wiadomo – z tym nie ma żartów! 🙂 Dlatego właśnie postarajmy się, aby możliwe szybko zrezygnować z plastrów, tabletek czy dopochwowych krążków. 

Zawsze, w razie wątpliwości możesz dopytać swojego ginekologa. Powie Ci, co najlepiej zrobić! 

7. Odwiedź lekarzy.

Dobrze będzie, jeśli wykonasz wszystkie podstawowe badania. Odwiedź ginekologa – odpowie na wszystkie pytania i doradzi, co robić. Dobrym pomysłem jest też wizyta u stomatologa – ciąża jest okresem, w którym zęby mogą się mocno zepsuć. Poranne nudności, podjadanie nie sprzyjają ich dobrej kondycji! 

Upewnij się również, żeby na liście zapisać sprawdzenie funkcji tarczycy. To bardzo istotne! Choroby tarczycy bowiem mogą mieć wpływ na płodność. Sprawdź, czy masz wszystkie szczepienia. Zbadaj się na obecność chorób, wirusów. Spróbuj zrobić wszystko, żeby jak najlepiej poznać stan swojego organizmu. Uwaga – nie jest to wskazane wyłącznie przed ciążą! 🙂 Pomaga nam to w monitorowaniu stanu swojego zdrowia. W razie jakichś zmian możemy szybko zareagować. Nie zaniedbujmy więc badań! 

8. Suplementuj kwas foliowy. 

Kwas foliowy jest kluczowy w ciąży. Można zacząć go zażywać już przed! Dlaczego stosujemy kwas foliowy? Nasz organizm sam go nie produkuje, dlatego właśnie musimy zadbać o to, żeby dostarczyć go w pożywieniu czy suplementować. Ta rozpuszczalna w wodzie witamina zapobiega wadom cewy nerwowej u dziecka. Nie wolno tego zaniedbać! Kwas foliowy pomoże zadbać nam o dziecko i o siebie. Zadbajmy o dobrą dietę, bogatą w produkty z witaminą B9! To bardzo ważne, ponieważ, aby dobrze przygotować się do ciąży, warto zadbać o swoje zdrowie!

9. Wysypiaj się. 

Dobry sen to kolejny czynnik zdrowego stylu życia. A jak wszyscy wiemy – po porodzie bardzo o niego trudno! 🙂 Nawet ciąża może być w tym sensie odrobinę problematyczna. Dlatego dbaj o to, aby zapewnić sobie teraz tyle snu, ile potrzebujesz. Chodzi o to, żeby przygotować ciało na ogromny wysiłek, jakim jest wydanie na świat małego człowieka! 

Wiele z nas nie docenia wagi snu. Jest to jednak podstawa dobrego funkcjonowania! W obecnych czasach, gdy wszyscy mnóstwo pracują, stawiają na samorozwój, chcą pogodzić ze sobą wiele rzeczy – decydują się na skrócenie czasu snu właśnie. To najgorsza metoda! Żeby być zdrowym, czuć się świetnie – musimy spać. Dobry sen pozwala nam na regenerację, a tego nie wolno pomijać!

10. Czytaj. 

Ucz się, zdobywaj informacje. Nie czytaj jednak byle czego – warto sięgać wyłącznie do sprawdzonych źródeł! Jeśli odpowiednio merytorycznie się przygotujesz, na pewno będziesz spokojniejsza i nic Cię podczas ciąży i porodu nie zaskoczy. Po prostu będziesz wiedzieć, czego się spodziewać! To daje ogromny komfort psychiczny. Zwłaszcza teraz, gdy dostęp do wiedzy jest dosłownie na wyciągnięcie ręki, szkoda z tego nie skorzystać.

Uwaga – czytanie o ciąży nie ma jednak na celu tego, aby Cię wystraszyć. Musisz więc dawkować sobie informacje. Czytaj przyjemne rzeczy, a następnie na przykład coś o zagrożeniach. Nigdy tylko to albo tylko drugie! Musimy podejść do tego z głową. Masz zwiększyć swoją wiedzę, a nie niepotrzebnie się stresować! 

11. Zadbaj o spokój. 

Wyciszaj się. Intensywny, pełen stresu tryb życia nie sprzyja zdrowiu. Pomyśl o jodze, medytacji. Znajdź swoją ulubioną metodę relaksu. Może kąpiel z bąbelkami? Może czytanie dobrych książek? Spacer? Wybór zależy od Ciebie! 

Ważne jest to, abyś Cię nic złego nie zajmowało. Ciąża to piękny czas, ale równie intensywny! Daj sobie szansę na to, żeby przeżyć ją jak najlepiej. Zadbaj o siebie! 

Podsumowanie

Jeśli starasz się o dziecko, dobrze jest po prostu bardziej o siebie zadbać. Pytanie jak przygotować się do ciąży pojawia się w głowie każdej kobiety, która zaczyna myśleć o dzieciach. To nie jest moment na to, żeby to odwlekać! Nasze ciało czeka ogromny wysiłek – bądźmy więc dla niego dobre. 

Zadbaj o dietę, sport, medytację. Dokształcaj się, czytaj. I wysypiaj! Jak już zostało wspomniane – sen jest podstawą dobrego funkcjonowania. Nasz organizm jest niesamowity i wiele robi sam, ale często potrzebuje też naszej pomocy. Zróbmy więc wszystko, aby to spełnić! 

Jeśli masz pytania – nie zwlekaj, tylko skontaktuj się z nami. Chętnie rozwiejemy wszelkie wątpliwości! Tymczasem zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi tekstami na naszym blogu. Do następnego! 

https://czterytrymestry.pl/kurs-joga-i-fitness-w-pologu/

0 komentarzy

Funkcja trackback/Funkcja pingback

  1. Czy dieta podczas przygotowań do ciąży jest ważna? | Portal Ciąży - […] Zobacz też 11 porad jak przygotować się do ciąży! […]

Wyślij komentarz