Pilates w ciąży

gru 14, 2020 | Ćwiczenia w ciąży

Pilates w ciąży

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna jest zbawienna zarówno dla naszego ciała, jak i umysłu. Podczas ćwiczeń wydzielają się endorfiny, wzmacniamy mięśnie. Ćwiczenia będą jeszcze istotniejsze podczas ciąży – jak wiadomo, w tym okresie należy dbać o siebie dużo bardziej niż zwykle. Wiele kobiet decyduje się na pilates w ciąży – sprawdźmy, jakie są jego zalety! 

Na czym polega pilates?

Zacznijmy od tego, na czym te ćwiczenia polegają. Można powiedzieć, że pilates to połączenie jogi i baletu. Został doceniony w kręgach tancerzy już ponad osiemdziesiąt lat temu (bo jak żadna inna metoda pozwalała na szybki powrót na scenę po kontuzji). Ta metoda ćwiczeń powstała przez Hubertus Pilatesa, który sam cierpiał na szereg dolegliwości związanych z ciałem. Musiał więc znaleźć sposób, aby poczuć się lepiej. I cóż – udało mu się! 

Co jest najważniejsze w pilatesie? Precyzja! Wszystkie ruchy są wolne, angażowane są wszystkie partie naszych mięśni. Jeśli ćwiczymy sami, należy zwrócić szczególną uwagę na to, co robimy. Zaleca się, aby mimo wszystko ćwiczyć pod okiem doświadczonego fizjoterapeuty. Kolejna rzecz, na którą trzeba w pilatesie zwrócić szczególną uwagę, to oddech. Kierowany do przepony, dzięki czemu ćwiczenia będą jeszcze efektywniejsze. 

Co jest jeszcze w pilatesie istotne? Należy być mocno skoncentrowaną na każdym ruchu. Pomaga to w lepszym poznaniu ciała, uczy świadomości. To bardzo ważne podczas ciąży, gdy z tygodnia na tydzień zachodzą w nas ogromne zmiany. Koncentracja, kontrola i płynność ruchów przy zachowaniu odpowiedniego oddechu to klucz do sukcesu. Można powiedzieć, że z zajęć na zajęcia będziesz czuć różnicę! 

Zalety pilatesu w ciąży

Pilates w ciąży ma wiele zalet. Do kilku z nich należą:

  • wzmocnienie mięśni dna miednicy (wszyscy wiemy, jak istotne jest to podczas porodu!),
  • pilates pomaga złagodzić ból kręgosłupa,
  • pilates działa zbawiennie na obrzęki nóg,
  • pilates pomoże przy nietrzymaniu moczu,
  • wpływa na naszą postawę –  przestajemy się garbić (co się szczególnie często zdarza przy rosnącym brzuszku),
  • napina całe ciało, dzięki czemu nie powstają rozstępy.

Jak widać – pilates w ciąży jest więc bardzo, bardzo pomocny! Co więcej, treningi można dopasować tak, aby przynosiły oczekiwane rezultaty, a przy okazji mocno nas nie obciążały. Czy istnieją pewne wskazania do wykonywania tych ćwiczeń? 

Pilates w ciąży – wskazania 

Przede wszystkim – pilates warto trenować wtedy, kiedy dotykają Cię wymienione wyżej dolegliwości. Jeśli wyjątkowo boli Cię kręgosłup (a to jest coś, co dotyka niemalże wszystkie kobiety), masz słabe  mięśnie dna miednicy – pilates zdecydowanie jest dla Ciebie. 

Co więcej, ta praktyk może być bardzo przyjemna. Jeśli więc nie jesteś fanką dynamicznych ćwiczeń, sportu, z pewnością powinnaś go spróbować. Pilates to dobre rozwiązanie absolutnie dla każdego – warto jednak rozpocząć od zorganizowanych zajęć, gdzie doglądać Cię będzie doświadczony fizjoterapeuta. Sprawdź, gdzie w Twoim mieście organizowane są zajęcia z pilatesu dla przyszłych mam! 

Pilates w ciąży – przeciwwskazania 

Jak w przypadku każdej aktywności fizycznej, i dla pilatesu istnieje szereg dolegliwości, które nie pozwalają na praktykę. Oto kilka z nich:

  • ciąża zagrożona,
  • choroby krążenia,
  • nadciśnienie tętnicze, 
  • krwawienia,
  • cukrzyca,
  • ciąża wielopłodowa,
  • przodujące łożyska.

Co ciekawe, przeciwwskazania do wykonywania pilatesu są dokładnie takie same, jak w przypadku jogi w ciąży. Jeśli do tej pory nie cierpiałaś na żadną z powyższych dolegliwości – śmiało! Są jednak pewne objawy, które będą sygnalizować natychmiastowe zakończenie treningu. Oto one:

  • przerwij trening, jeśli czujesz kołatanie serca;
  • obserwuj swoje ciało: jeśli czujesz ból czy obrzęk w okolicach którejś z łydek, dłoni czy twarzy oznacza to, że nie możesz kontynuować treningu,
  • przerwij, jeśli zaczyna boleć Cię głowa,
  • nie wolno kontynuować, jeśli odczuwasz skurcze macicy (i są wyjątkowo uporczywe!). 

Joga czy pilates w ciąży – co wybrać? 

Jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń – ten wybór zależeć będzie wyłącznie od Twoich preferencji. Joga i pilates działają na podobnej zasadzie – nie będzie więc miało większego znaczenia, którą spośród tych dwóch aktywności wybierzesz. 

I joga, i pilates będą zbawiennie wpływać na Twoje ciało – dlatego nie zwlekaj! Jest mnóstwo ćwiczeń, które możesz wykonywać już od pierwszego trymestru. 

Pilates w ciąży – czy ćwiczenia różnią się od siebie? 

Z pewnością zmieniać się będzie stopień intensywności. Należy jednak pamiętać, że każde ciało jest inne i “intensywny” oznaczać będzie coś innego dla każdej kobiety. Przede wszystkim należy słuchać swojego ciała i nie kontynuować, kiedy odczuwamy nieznośne napięcie. Ciało samo nam mówi, ile jesteśmy w stanie wytrzymać! 

W pilatesie mamy do czynienia z ćwiczeniami, które bezpośrednio angażować będą mięśnie dna miednicy, z ćwiczeniami oddechowymi (nie wolno zapominać o prawidłowym oddechu przez całą praktykę!), ćwiczeniami wzmacniającymi, rozciągającymi i takimi, które nastawione są bezpośrednio na relaks. Relaks podczas ćwiczeń jest równie istotny, co każdy inny element!

Jeśli masz obawy co do rozpoczęcia praktyki, nie zwlekaj i skontaktuj się z fizjoterapeutą i swoim lekarzem prowadzącym. Ci z pewnością pomogą Ci rozwiać wszystkie wątpliwości. Pamiętaj również, że nie zawsze musisz kończyć trening – jeśli nie czujesz się najlepiej, po prostu odpuść

To już wszystko, co przygotowałyśmy dla Ciebie apropo pilatesu! Mamy nadzieję, że spróbujesz tej aktywności fizycznej – jesteśmy przekonane, że ją pokochasz! Nawet jeśli do tej pory nie przepadałaś za sportem, pilatesowi z pewnością warto dać szansę. Nie obciąża organizmu, a odpowiednio wykonywane ćwiczenia potrafią zdziałać z ciałem cuda. 

Wszyscy wiemy, jak ważna jest aktywność fizyczna w ciąży. Warto więc spróbować wszystkich, które są w Twoim zasięgu – a nuż trafisz na coś, bez czego nie będziesz wyobrażać sobie życia! Codzienna praktyka to z pewnością coś, za co Twój maluch i Twoje ciało będą Ci wdzięczne. Do dzieła więc! 

https://czterytrymestry.pl/kurs-joga-w-ciazy/

0 komentarzy

Wyślij komentarz