Podcast #6: Czy praktyka jogi w ciąży wpływa na przyszłość mamy i dziecka?

kw. 27, 2021 | Podkast

Podcast #6: Czy praktyka jogi w ciąży wpływa na przyszłość mamy i dziecka?

Dziś porozmawiamy o praktyce jogi w ciąży. Czy warto? Jakie konkretne korzyści może dać nam i dziecku? Czy okres ciąży jest odpowiedni, aby zacząć? Przekonamy się już za chwilę! Zacznijmy jednak od początku. 

Zapraszam Cię do wysłuchania rozmowy z Kasią Zielińską!

Harmonijny poród jest bardzo ważny, ponieważ jest to pierwsze przeżycie dziecka, jego pierwsze osiągnięcie, które ma wpływ na całe jego życie. Zajęcia jogi bardzo pomagają zarówno w ciąży, jak i w porodzie poprzez pracę z oddechechami, emocjami i napięciami w ciele.

Motywacją do rozpoczęcia jogi w ciąży jest najczęściej moda lub dolegliwości, szczególnie ze strony kręgosłupa. Nie trzeba mieć doświadczenia w praktyce, żeby zacząć ćwiczyć w ciąży. Nie ma znaczenia, czy kobieta jest rozciągnięta, ponieważ to zupełnie inna praktyka. Ciąża to dobry moment, by zacząć. Stawy są wtedy bardziej elastyczne, co ułatwia praktykę. Trzeba być jednak delikatnym i uważnym, słuchać swojego ciała, intuicji oraz obserwować reakcje dziecka.

Dlaczego warto praktykować jogę w ciąży? 

Joga daje moment wytchnienia od zgiełku codziennego życia, pobycia ze swoim ciałem i wsłuchania się w niego, wzmacnia intuicję. Świadomość swojego ciała pozwala szybciej zauważyć, jeśli dzieje się coś niepokojącego czy nietypowego. Pozwala również zachować spokój przed porodem oraz skupić się bardziej na dziecku niż na własnym bólu. Tam, gdzie jest nasza uwaga, jest też nasza energia, więc umiejętność odwrócenia jej od bólu i przekierowania jest bardzo ważna.

Jesteśmy istotami duchowymi opakowanymi w fizyczne ciało. Praca z oddechem powoduje większy przepływ energetyczny i bycie bardziej w duchowości niż w cielesności. Kiedy zgramy się z oddechem, posłuchamy, co mówi dusza oraz jak płynie energia, to cała rzeczywistość zacznie się inaczej układać. Wszystko co nam przynosi wszechświat jest harmonijne, gdy zaczynamy być w wysokiej wibracji poprzez oddech, uważność i akceptację. Świadome stworzenie takiej wysokowibracyjnej czasoprzestrzeni dla narodzin jest pierwszą inwestycją dla naszego dziecka i ogromną wartością jogi w ciąży.

Joga a poczucie bezpieczeństwa

Joga daje możliwość pracy z pierwszą czakrą, która jest połączona z poczuciem bezpieczeństwa i pewnością siebie. W ciąży staje się ona bardzo wrażliwa, dlatego praca z nią jest ważna, aby nie przekazać dziecku naszych lęków. Lęki są potrzebne, aby pokazać co się dzieje. Należy jednak nauczyć się z nimi być i kontrolować je. Ważne jest, aby odróżnić swoje lęki od tych przekazanych nam przez poprzednie pokolenia. Świadomość, że coś nie jest nasze, pozwala się z tym rozstać i nie obciążać naszego dziecka, a także kolejnych pokoleń. Praca z oddechem pozwala przepracować te emocje i uzdrowić relacje.

Perfekcyjna mama – czyli jaka? 

Bycie perfekcyjną mamą to zaakceptowanie tego, że jesteśmy idealne takie, jakie jesteśmy. Dusza dziecka takimi nas wybrała, co nie oznacza braku konieczności pracy nad sobą. Jesteśmy dla siebie nawzajem najlepszymi nauczycielami i takie spojrzenie na relacje rodzicielskie uzdrawia. Joga poprzez swój charakter daje możliwość pracy wewnętrznej, aby negatywne emocje nie rzutowały na dziecko. Kiedy mama pracuje nad sobą w ciąży, dziecko przychodzi na świat w poczuciu bezpieczeństwa i bycia wspieranym.

Nie zapominaj o relaksie! 

Relaks to najważniejsza rzecz w życiu. Ciało zrelaksowane fizycznie staje się ciałem o większym przepływie energetycznym, dzięki czemu świadomy umysł, ego może odpuścić i się wyłączyć, dając przestrzeń do procesu zmiany. Pomocne są tu mantry, które otwierają czakrę gardła, trzymającą uczucia i potrzeby. Śpiew zmienia wibracje, co pozwala uruchomić gardło i uwolnić emocje.

Do trzeciego roku życia jesteśmy jednością z naszym dzieckiem, dlatego zadbanie o swój dobrostan nie tylko w czasie ciąży, porodu i połogu, ale również przez kolejne lata jest najlepszym prezentem dla naszego dziecka.

Jak widzisz – joga w ciąży przynosi nam całe mnóstwo korzyści. Mam nadzieję, że przekonałam Cię do tego, aby rozważyć włączenie praktyki w swoją codzienność! 

0 komentarzy

Wyślij komentarz