Słodycze w ciąży

lis 15, 2021 | blog, Ciąża

Słodycze w ciąży

Ciąża, nawet ta całkowicie zdrowa i fizjologiczna, to sporo restrykcji dla młodej mamy. Zero alkoholu, papierosów, surowego mięsa, surowych jajek, serów pleśniowych, ograniczenie do absolutnego minimum fast foodów, a także unikanie różnych aktywności. Co jednak ze słodkościami? Czy słodycze w ciąży są dozwolone? Przekonajmy się!

Zachcianki w ciąży

Chyba każdy choć raz słyszał o mitycznych ciążowych zachciankach. I choć faktem jest, że część ciężarnych ich doświadcza, nie jest to reguła. Czy kobiety, które nie są w ciąży, zwyczajnie nie mają czasami na coś ochoty? 

Oczywiście, że mają! Wiele kobiet zauważa u siebie wzmożoną chęć np. na słodycze tuż przed okresem, kiedy to często dolega nam PMS, czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego. Nie oznacza to jednak, że tylko kobiety mają jedzeniowe zachcianki. Mężczyźni również je miewają, dlatego nie dajmy się zwariować. Należy pamiętać, że zachcianka zachcianką, ale to my dokonujemy wyboru, co zjemy, a czego nie.

Zwiększone zapotrzebowanie kaloryczne w ciąży

Wyżej wspomniałam, że każdy z pewnością słyszał o ciążowych zachciankach. Jestem również przekonana, że słyszał też jeden z najbardziej szkodliwych mitów dotyczących kobiet w ciąży – że powinna jeść za dwoje. Absolutnie nie! 

Kobieta w ciąży powinna jeść dla dwojga, nie za dwoje! 

Przeciętne zapotrzebowanie kaloryczne kobiety to ok. 2000 kalorii. W pierwszym trymestrze ciąży ono nie wzrasta. Dopiero w drugim trymestrze ciąży zwiększa się o ok. 300 kalorii. Dokładne liczby zależą oczywiście od indywidualnych danych kobiety ciężarnej – jej wagi, wzrostu, poziomu aktywności, ilości płodów itd.

Przyrost masy ciała kobiety ciężarnej jest kontrolowany przez jej lekarza prowadzącego. Nie może być on zbyt duży, to niepokojący objaw, a także zwyczajnie zbyt duże obciążenie dla kręgosłupa i stawów. Nie może też być zbyt mały – chybachyba że kobieta miała przed ciążą nadwagę lub chorowała na otyłość, wtedy przyrost może być niemal zerowy, wszystko zależy od indywidualnych uwarunkowań.

Słodycze w ciąży

Zapewne myślisz teraz „no dobrze, to mogę jeść te słodycze, czy nie?”. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednak tak prosta, jak w przypadku np. alkoholu, którego bezwzględnie nie wolno w ciąży spożywać. 

W przypadku słodyczy odpowiedź brzmi: wszystko w nadmiarze może szkodzić. 😉 Słodycze w ciąży są dozwolone, ale tylko jedzone z umiarem. Jeśli zamierzasz codziennie pochłaniać batonika, tabliczkę czekolady i przegryźć to jeszcze lodami, stanowczo odradzamy. 

Jeśli jednak zdecydujesz się na jedną z tych rzeczy np. raz w tygodniu, nie widzimy żadnych przeciwwskazań. Oczywiście zakładając, że Twoja ciąża jest fizjologiczna i dziecko rozwija się prawidłowo. W ogóle zalecamy konsultować wszystkie wątpliwości ze swoim ginekologiem – zawsze.

Oczywiście idealnie by było, gdybyś spożywała słodycze domowe, zrobione przez siebie lub kogoś bliskiego. Wiemy jednak, jak wygląda życie i że nie zawsze jest na to czas, siła i chęci, dlatego nie będziemy przesadnie restrykcyjne. Jeśli jednak tylko masz możliwość, wybieraj te domowe. 

Szkodliwe składniki w słodyczach

Być może zastanawiasz się dlaczego, w czym te domowe są lepsze od sklepowych? Przede wszystkim ze względu na tłuszcze trans i wszechobecny syrop glukozowo-fruktozowy. Jak się zapewne domyślasz, produkty te nie są ani Tobie i Twojemu dopiero rozwijającemu się dziecku potrzebne, ani nie działają na Was dobroczynnie. Wręcz przeciwnie – w nadmiarze mogą naprawdę szkodzić. 

Mogą one przyczyniać się do rozwoju u kobiety ciężarnej np. cukrzycy ciążowej, nadciśnienia indukowanego ciążą, czy stanu przedrzucawkowego. Ale spokojnie – jeśli na co dzień zadbasz o zdrową zbilansowaną dietę dla siebie i swojego maleństwa, a sklepowe słodycze będziesz jeść raz na jakiś czas, zmniejszasz ryzyko rozwoju tych stanów do minimum.

Najprościej mówiąc i nieco upraszczając, cukrzyca to stan, kiedy w organizmie człowieka jest za dużo cukru w krwiobiegu, co spowodowane jest niedoborem insuliny. 

Przyczyn cukrzycy ciążowej jest zazwyczaj kilka – np. geny, wiek matki, otyłość przed ciążą. Jeśli jesteś w ciąży i chorujesz na cukrzycę ciążową, nie obwiniaj się, prawdopodobnie nie miałaś na to wpływu. I pamiętaj też, że to nie jest żaden wyrok, u ok. 90% kobiet po porodzie nie występuje już cukrzyca. 

Więcej o cukrzycy ciążowej możesz poczytać w tym wpisie: Cukrzyca w ciąży – wszystko, co musisz wiedzieć.

Domowe słodycze w ciąży i ich zamienniki

Tak jak już wcześniej wspomniałyśmy, jeśli tylko masz na to zasoby, warto przygotowywać słodycze samodzielnie w domu. Albo przy pomocy partnera. 😉 Domowy wypiek z biszkoptem i kremem z kremówki lub drożdżówka z owocami będzie dużo lepszym wyborem niż baton ze sklepu. 

Z szybkich opcji warto rozważyć samodzielnie zrobiony budyń czy kisiel albo np. owocowy sorbet przyrządzony w kilka minut z już zamrożonych owoców przy pomocy blendera. 

Jeśli jesteś maniaczką lodów, na to też jest sposób – mrożony jogurt, samodzielnie przygotowane lody z owoców i kefiru, maślanki lub jogurtu naturalnego, czy już wyżej wspomniany sorbet, z pewnością spełnią Twoją ciążową „zachciankę”. 

Wspaniałym zamiennikiem słodyczy są też suszone owoce – jednymi z najsłodszych są daktyle. Pamiętaj jednak, żeby wybierać te bez siarki, to ważne, nie tylko podczas ciąży. Niesuszone owoce też oczywiście się sprawdzą, ale te suszone zazwyczaj są słodsze. Zależy więc, jak bardzo słodkie powinno być Twoje „coś słodkiego”. 😉

Bardzo wiele kobiet w roli zamienników słodyczy chwali sobie również różnego rodzaju orzechy – włoskie, ziemne, nerkowce, pekan, migdały, pistacje i wiele innych. Mimo że wcale nie są słodkie w klasycznym tego słowa znaczeniu, sprawdzają się w roli słodkości bardzo dobrze. 

Jeśli czekolada, to najlepiej gorzka. Nie dość, że zaspokoisz swoją potrzebę na słodkości, to jeszcze dostarczysz sobie witaminy z grupy B i magnez. Tylko pamiętaj o umiarze – nie zjedz całej tabliczki na raz. 

Podsumowanie

Podsumowując – nie dajmy się zwariować. Wszystko jest dla ludzi, także tych w ciąży. W zdrowej ciąży słodycze jedzone w umiarze nie zaszkodzą ani Tobie, ani Twojemu dziecku. Jeśli jednak jesteś w grupie podwyższonego ryzyka cukrzycy ciążowej, warto skonsultować się ze swoim lekarzem prowadzącym lub diabetologiem.

Jeśli tylko możesz, wybieraj słodycze domowe lub ich zamienniki. W internecie znajdziesz mnóstwo przepisów na niskokaloryczne i zdrowe słodycze i przekąski – korzystaj z tego!

Również na naszym blogu możesz poczytać o ty, co warto jeść w trakcie ciąży, np. tutaj – Ciążowe superfoods – co jeść w ciąży?. Pamiętaj też o rzeczach, których absolutnie w ciąży spożywać nie wolno. 

Dbaj o siebie!

https://kursy.czterytrymestry.pl/product/holistyczne-9-miesiecy-bezplatny-mini-kurs/

0 komentarzy

Wyślij komentarz